Rozliczanie składek ZUS i podatku od wynagrodzeń od wartości pakietów medycznych

Pytanie: Jesteśmy spółką cywilną, która zatrudnia poniżej 20 osób (część na umowę o pracę, część na umowę zlecenie) i zamierzamy wykupić pracownikom (i zleceniobiorcom) pakiety medyczne. Cena takiego pakietu dla pracownika to ok. 100 zł miesięcznie. Do ustalenia pozostaje kwestia czy w całości będziemy pokrywać koszty tych świadczeń medycznych (pakietów) jako pracodawca, czy też w części będziemy potrącać z wynagrodzeń netto zatrudnionych u nas osób kwoty za te pakiety. W firmie nie ma regulaminu wynagradzania (ale możemy go wprowadzić). Proszę o informacje w jaki sposób należy rozliczać składki ZUS i podatek od wynagrodzeń od wartości pakietów medycznych w przypadku gdy: pakiet medyczny będzie w całości finansowany ze środków pracodawcy, pakiet medyczny będzie w części (nawet symbolicznej) finansowany również przez pracownika (pobierany z jego wynagrodzenia netto), czy rozliczenia w tej kwestii będą takie same jeśli chodzi o pracowników i zleceniobiorców, czy inaczej będzie należało rozliczać świadczenia medyczne u jednych a inaczej u drugich. Proszę o przykład liczbowy (np. wynagrodzenie brutto 1.750 zł, wartość pakietu medycznego 100 zł) przy różnych wariantach.

Przy kłopotach finansowych pracodawca może zastosować wypowiedzenie zmieniające

Z powodu trudnej sytuacji finansowej firmy można dokonać wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy i płacy lub podpisać z pracownikiem porozumienie zmieniające te warunki.

Przejście z pełnej rachunkowości na KPiR

Podejmując decyzję o przejściu z pełnej rachunkowości na podatkową księgę przychodów i rozchodów, trzeba przede wszystkim zdecydować o tym, czy wydatki zaliczamy w koszty uzyskania przychodów w dacie wystawienia dokumentu, czy w przypadku kosztów pośrednich rozliczamy je w czasie.

Od prezentu za staż pracy trzeba zapłacić PIT

Przychód podatkowy nie powstanie w przypadku wręczenia kwiatów osobom zatrudnionym z okazji jubileuszu, czy też odchodzącym na emeryturę pracownikom. Inaczej będzie w przypadku, gdy pracownikom szef wręczy upominki.

Nieruchomości kupione w celu odsprzedaży rozliczamy jak każdy inny towar

Odsetki od kredytu oraz podatek od nieruchomości zapłacone przez spółkę na zakup nieruchomości stanowiącej towar są kosztem uzyskania przychodu w momencie ich zapłaty, a nie w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży tej nieruchomości.

Nie zawsze nieprowadzenie ksiąg rachunkowych grozi karą

Nie prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew obowiązkowi stanowi przestępstwo skarbowe. Można je jednak popełnić wyłącznie umyślnie.

Nie każdy wydatek na odzież można zaliczyć do kosztów podatkowych

Aby skutecznie zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatek na zakup odzieży roboczej, podatnik musi ustalić, czy koszty poniesione na ten cel mają charakter wyłącznie służbowy, czy też można im przypisać walor osobisty.

Moment otrzymania duplikatu faktury wskazuje okres odliczenia VAT

Pytanie: Prowadzę działalność gospodarczą i rozliczam się na KPIR. Złożyłam już zeznanie roczne za 2014 r. Jednak dostałam z datą marcową duplikat faktury wystawionej jeszcze w lipcu 2014 r. Czy mogę ją zaksięgować do księgi i do VAT pod datą otrzymania duplikatu? Czy muszę zrobić korektę PIT rocznego? Koszt dotyczy remontu biura.

Kontrola inspektora ZUS musi być zapowiedziana

Nie trzeba się obawiać niezapowiedzianej kontroli pracowników zakładu ubezpieczeń społecznych (ZUS). Inspektorzy mają obowiązek zawiadomić firmę o zamiarze wszczęcia audytu. Inspektor może ustalić termin kontroli, ale nie może być ona rozpoczęta wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż 30 dni od doręczenia zawiadomienia.