Są przypadki, kiedy nie trzeba płacić podatku i składać deklaracji VAT

Przedsiębiorca, który zamierza zawiesić działalność gospodarczą, nie musi w czasie takiej przerwy składać deklaracji VAT ani płacić zaliczek na PIT. Zawieszenie firmy nie ma jednak wpływu na podatek od nieruchomości co oznacza, że podatnik nie uniknie płacenia daniny według najwyższych stawek.

Rozliczanie wstępnej opłaty leasingowej

Fiskus uważa, że w sytuacji gdy do celów bilansowych opłatę wstępną podatnik ujmuje poprzez odpisy amortyzacyjne, to wówczas do celów podatkowych trzeba ją rozliczać w czasie. Nie zgadzają się z tym eksperci.

Przy całodziennym wyżywieniu w delegacji trzeba liczyć się z zapłatą podatku

Zwolnienia od podatku dochodowego korzystają diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej. Dieta nie przysługuje, gdy pracownikowi zapewniono bezpłatne całodzienne wyżywienie – to wnioski z wyroku NSA z 11 września 2015 r. (sygn. akt II FSK 1516/13).

Pracodawca nie musi informować pracowników o zbliżającym się upływie okresu zasiłkowego

Pytanie: Czy obowiązkiem pracodawcy jest informowanie pracowników, że kończy im się okres zasiłkowy (182 dni) i mogą ubiegać się o świadczenie rehabilitacyjne lub inne? Czy pracodawca nie ma do tego prawa, a pracownik sam powinien monitorować okres swoich zwolnień lekarskich i ewentualnych, późniejszych świadczeń?

Podstawa opodatkowania VAT przy imporcie – nowa interpretacja ogólna

Do podstawy opodatkowania powinny być wliczone te koszty dodatkowe, które związane są przede wszystkim z bezpośrednio z transportem sprowadzanych towarów. W przypadku opłat portowych/terminalowych takimi kosztami są opłaty THC (Terminal Handling Charges). Tak uznał minister finansów w interpretacji ogólnej z 28 września 2015 r. nr PT2.8101.1.2015.SJK.20).

Odsetki od pożyczki można zaliczyć do kosztów podatkowych

Jeśli firma planuje pozyskać kredyt lub pożyczkę na prowadzoną działalność, to  powinna dokładnie przeanalizować skutki takich zdarzeń pod kątem podatkowym.

Obowiązek podatkowy przy rezygnacji z metody kasowej

Pytanie: Firma budowlana zrezygnowała z rozliczania podatku od towarów i usług metodą kasową. Od 1 listopada obowiązują ją więc zasady ogólne. Kontrahentami są tylko i wyłącznie firmy. Czy faktury otrzymane z datą wystawienia w listopadzie, dają prawo odliczenia VAT w tym miesiącu mimo, że zapłata za nie nastąpi w grudniu i styczniu następnego roku?

Niedobory z winy podatnika pozbawiają prawa do odliczenia VAT

Samo stwierdzenie w protokole z inwentaryzacji, że niedobory należy zaklasyfikować jako niezawinione jest niewystarczające. Potrzebna jest właściwa dokumentacja.

Najem nie zawsze pozwala na 100% odliczenie VAT

W sytuacji, gdy spółka odpłatnie wynajmuje auto prezesowi a najem nie jest elementem jej działalności gospodarczej – wówczas nie ma prawa do odliczenia pełnego VAT zawartego w ratach leasingowych. To wnioski z wyroku WSA w Poznaniu w sprawie o sygn. akt I SA/Po 398/15.